یک روز فوق العاده را در منزل جناب آقای دکتر کیوان ناهید از علاقه مندان سیستم های سینمای خانگی پشت سر گذاشتم.
من با ایشان از طریق یک رابط مشترک که از خارج از کشور فیلم های اورجینال می آورد آشنا شدم و بسیار خوشحال از این آشنای در اینجا از آقای کیوان ناهید برای این دموی بسیار عالی تشکر میکنم.
سیستم به شرح زیر بود.
Yamaha RX-Z9
Pioneer-DVD Player DV868AVI
JBL– HT 1F Main & Center & Back Surround & HT 1D Surround
JBL-SubWoofer HT PS300
قبلا هم گفتم در ایران کمتر کسی به آگوستیک خوب تا Mechanical Grounding . کابل و سیستم برق مناسب و... اهمیت می دهد.
اما این بار به تک تک نیازهای یک ShowRoom خوب توجه شده بود یعنی من اونجا چیزی برای توصیه کردن نداشتم. همه چیز به دقت مورد توجه قرار گرفته بود و یک صدا و تصویر فوق العاده اجرا میشد.
من فیلم با خودم نبرده بودم چرا که فیلم های خوبی در آرشیو دکتر کیوان موجود بود و مشکلی از این بابت نبود.
آمپلیفایر بی نظیر Z9 یاماها دارای 9 کانال خروجی است 7 کانال 250 وات و دو کانال ۷۰ وات برای
Front Effect
تکنولوژی Front Effect تنها منحصر به یاماها است این دو کانال نتیجه پردازش صدای کانال های اصلی است و بلندگوهای آن در فاصله 1 متر 80 سانتیمتری از زمین و با کمی زاویه از کانال اصلی بروی دیوار پشتی بلندگوهای اصلی نسب میشود. وظیفه این دو کانال ایجاد عمق بسیار طبیعی در افکت های که از دور دست به ما نزدیک می شوند است تصور کنید یک هواپیما از نقطه ای در دوردست فیلم به ما نزدیک میشود این دو کانال صدای افکت هواپیما را از فاصله دور پخش میکنند تا به کانال های اصلی برسد.
این پردازش صدا باعث ایجاد عمق صدای عالی شده که از عهده هیچ DSP مجازی تا این حد طبیعی بر نمی آید.
طراحی بلندگوهای JBL سری HT منحصر به صدای افکت است و با دو تیوتر فول تیتانیوم صدای بسیار واضح و پر انرزی Dynamic را در افکت اجرا می کند این بلندگو بعلت طراحی کابینت در پخش موزیک کمی آن Dynamic خود را از دست می دهد اما در افکت به نظر من از بهترین های دنیا است. شاید یک ست از این بلندگو را برای خودم بخرم کمپانی JBL بیش از 70% سهم بازار جهانی ساخت بلندگوهای سینمایTHX را دارد و واقعا در زمینه صدای افکت با تجربه است این را در بیش از 50 سال پیشتازی خود ثابت کرده است.
ساب ووفر مدلHT-PS300 با درایور 12 اینچ صدای کاملا سینمای دارد و تکان دهنده آقای کیوان ناهید از دو دستگاه PS300 استفاده کرده بود که باعث پوشش بسیار خوبی در فرکانس های پائین شده بود.قدرت نرمال این ساب 300 وات است. و با فرکانسی نزدیک به 19Hz
JBL.HT brings the cinematic experience to the home with the rich detail explosive dynamics thunderous deep bass and enverloping ambient soundfield normally found only in the finest movie theaters.because all deep bass energy is handled by the powered subwoofer. The compact and magnetically shielded HT front rear satellites allow unintrusive installation and maximum flexibility in room placement the accurate balanced sound of JBL theatrical systems has come home
دی وی دی پلیر پایونر مدل DV868 از مدل های Reference این کمپانی است و بسیار پلیر عالی چه در صدا و چه در تصویر از پردازش گر بسیار پرقدرت 14Bit 216Mhz در پردازش تصویر استفاده می کند و پردازش گر صوتی 24Bit 192Khz در تمامی کانال ها تصویر این پلیر بسیار شارپ.نرم و Sweet با فکوس پس زمینه عالی است من این پلیر را خیلی دوست دارم.
ابعاد تصویر 120 اینچ بود 1/35/2 فول واید اسکرین و به وسیله ویدئو پروژگتور HD از کمپانی Toshiba اجرا میشد.
برای تحلیل درست یک سیستم باید حتما از یک فیلم استفاده کرد عوض کردن چند فیلم باعث عدم تمرکز درست بروی صدا و تصویر میشود. درست مثل اینکه شما چند عطر را یکجا بو کنید تفکیک تفاوت ها در این شرایط کمی سخت میشود. من فیلم Hero را انتخاب کردم این فیلم بروی دی وی دی با سیستم dts-ES صدا گذاری شده است و دارای تصویر بسیار گرم و پر حرارتی می باشد این دی وی دی برای تست بروی پلیرهای ارزان انتخاب مناسبی نیست حتما نیاز به یک پلیر کلاس بالا دارد تا صدا و تصویر عالی خود را نمایش بدهد درست مثل DV-868 پایونر
بریم سراغ صدا و تصویر
در اول دمو کمی هیجان داشتم شنیدن صدای Z9 برای هر علاقه مند سیستم های صدای دیجیتال در دنیا جالب و مهیج است.
آمپلیفایر کاملا Setup شده بود و تفکیک کانال ها به دقت صورت می گرفت به گفته آقای دکتر کیوان بیش از صد بار DSP های مختلف را تست کرده اند تا به یک Setup مناسب برسند.
از ولوم پائین 1/4 شروع کردم Z9 از پردازش گر صدای 44Bit ساخت خود یاماها استفاده میکند. لازم به ذکر است که یاماها اولین پردازشگر صوتی (DSP) را در سال 1986 ابداع کرد و همواره در زمینه سینما DSP پیشتاز بوده است من از زمان آمپلیفایر های آنالوگ با یاماها کار کرده ام همیشه بهترین بوده است یک اصالت خاص خود را دارد کمپانی های مطرح زیادی از پردازشگر های ساخت یاماها استفاده می کنند.
اولین چیزی که نظر را جلب میکرد قدرت DSP و وضوح صدا بود یک محیط 3D فوق العاده ایجاد شده بود. من این صدا را خوب می شناسم اما در این سیستم انگار چند پله صدای یاماها بالا رفته بود امپلیفایرهای کمی هستند که در ولوم ۴/۱ امکان اجرای خوبی را داشته باشند Z9 با خونسردی کامل بلندگوی 2way JBL را درایو می کرد.
با سکانس 12 فیلم ولوم صدا را تا ۴/۲ افزلیش دادم صدا کاملا چسبیده به بلندگوها پخش میشد صدای برخورد شمشیرها آنچنان نزدیک بود که من فکر نمی کنم در واقعیت صدای برخورد شمشیر تا این حد شفاف باشد من خیلی به این موضوع فکر میکنم در تست های که از فیلم های مختلف انجام میدهم بخصوص در صدای dts بعضی از صدا ها خیلی واقعی تر از اصل آن است باور کنید فکر میکنم چرا ما در طبیعت اینچنین وضوحی را نداریم نمیدانم این فناوری صدا تا کجا پیشرفت خواهد کرد؟
برای من مهم ترین ویژگی یک امپلیفایر دیجیتال خوب میزان DSP آن است و یاماها همیشه بهترین بوده است البته نباید از صدای زیبای Rotel و Denon هم به سادگی گذشت.
وقتی آرشیو کاتالوگ های یاماها را بررسی میکنم یک نکته همیشه برام جالب است و آن تاکید این کمپانی در کیفیت قطعات است شاید یاماها تنها کمپانی است که چه در مدل های ارزان و چه بسیار گران از یک ساختار عالی و با یک طراحی یک دست استفاده میکند من آمپلیفایر 400 هزار تومانی این کمپانی را وقتی تست میکنم صدای دارد که شاید تو قیمت های 800 هزار تومان از برندهای دیگر شنیده میشوید.
صدای Z9 بسیار به سورس صدا نزدیک بود و با یک خلوص بالا اجرا میشد تیوتر های تمام تیتانیوم JBL نیز به این کیفیت عالی کمک میکرد.
حرکت افکت ها کاملا کنترل شده بود و از نقطه شروع تا محو شدن یک افکت بخوبی شنیده میشد و کوچک ترین گمشدگی در صدا نبود.
یکی از دلایل تفکیک عالی صدا اگوستیک اتاق بود در یک اتاق عادی بعلت بازتاب صدا از دیوارهای کناری و سقف در هم رفتگی افکت ها یسیار زیاد است و این باعث خراب شدن محیط DSP ایجاد شده توسط آمپلیفایر میشود.
در چند سکانس از فیلم صدای دیالوگ فیلم را تا وسط اتاق حس میکردم. در سیستم صدای چند کانال دیجیتال صدای دیالوگ فیلم از بلندگوی Center پخش میشود در بعضی از سیستم ها به علت توان پائین DSP صدای دیالوگ بشکل کاملا مشخص از بلندگوی مرکز شنیده میشود که اصلا خوب نیست آمپلیفایر Z9 با پردازش توانمند خود احساس حرکت صدای دیالوگ را بسیار زیبا اجرا میکرد من در سکانس های که دیالوگ بالا بود برای چند ثانیه چشمانم را می بستم و خوب به صدا گوش میکردم با اینکه میدانستم منبع صدا کجاست اما گاهی فراموش میکردم و صدای دیالوگ هنر پیشگان را تا وسط اتاق میشنیدم.
از اجرای صدای پلیر DV868 نباید گذشت این پلیر واقعا صدا و تصویر خوبی دارد و فیلم دیدن با آن لذت بخش است. پلیر های Reference پایونر دارای استاندارد (air Studio) است. air Studio یک مرکز سنجش صدا در آمریکا است و همانند کمپانی (Lucas Film) در استاندارد THX عمل میکند بالا ترین معیارهای صوتی را برای یک دستگاه صوتی تعریف میکند و باید ان دستگاه تک تک آزمایش ها را با استاندارد این مرکز اجرا کند تا استاندارد air Studio را دریافت کند.
حرکت افکت ها از کانال های جلو به عقب و بلعکس بشکل بسیار سریع رندر میشد و بیننده کاملا در جریان صدا قرار می گرفت Z9 تفکیک کاملی را در جدا سازی تک تک صدا ها داشت و گمشدگی در بین دو افکت مشابه به وجود نمی آمد.در این کلاس صدای افکت بیننده یک تصویر ذهنی کامل دارد بدین شکل که اگر چشم را ببندید و به صدا گوش کنید برای مثال زمانی که صحنه نبرد فیلم در حال پخش است و هنرپشه شمشیر را به سمت رقیب حرکت میدهد شما با چشم بسته به وضوح حس نزدیک شدن شمشیر را درک میکنید من در یکی از دموهای که دو سال پیش داشتم بروی آمپلیفایر DA-9000ES سونی که از مدل های کلاس A و بسیار عالی این کمپانی است تجربه تصویر سازی صدا را داشتم در آن دمو فیلم WAR of the WORLDS تست میشد در سکانسی از فیلم هواپیماها از انتهای تصویر به سمت بیننده حرکت می کردند و از بالای سر بیننده عبور میکنند این افکت صدا بسیار کوتاه و بصورت یک پیک لحظه ای بود حضار در آن صحنه ناخوداگاه برگشتند و به عقب نگاه کردند ببینید تصویر سازی و قدرت DSP چه میکند .حتی من هم در بعضی از صداها این گونه Reaction ها را از خودم نشان می دهم البته خیلی کم پیش می آید چرا که یا صحنه فیلم ها برایم آشناست و یا صدا آن قدرت را در غافلگیر کردن من ندارد.
در این تحلیل سعی کردم کمی نکته های آموزشی را قرار بدهم چرا که این سیستم شخصی است و امکان تست ان برای همه وجود ندارد و تنها از صدا و تصویر گفتن کار درستی نیست.
خوش باشید