میهمان یکی از دوستداران صدا Audiophile در تهران بودم. حتما کسانی که این وبلاگ رو میخونند میدانند من آدم احساساتی هستم و این جور موقع ها خیلی ذوق زده میشم. البته شاید حق با شماست اگر فکر کنید تنها باید در مورد صدا بنویسم آنهم خیلی بدور از احساسات اما من دوست دارم هر چه اتفاق افتاد را گزارش کنم و احساسم رو در مورد چیزهایی که دوست دارم پنهان نکنم. فکر نمیکنم احساسات من ضرری برای کسی داشته باشه و فکر میکنم بهتره خواننده این کار رو تبلیغ برای برند یا شرکتی فرض نکنه. قبلا به اندازه کافی در مورد نگاهم به برندها توضیح دادم و لازم نمیبینم دوباره اونها رو تکرار کنم. اگر جای من بودید حتما براتون جالب بود که بشنوید چه سیستمی قراره دمو بشه.
سری رفرنس بلندگوی Focal
ROTEL-SURROUND SOUND PROCESSORS-RPS1098
ROTEL-MULTICHANNEL POWER AMPLIFIERS-RMB1075
ROTEL-DVD Player-RDV1093
چیزی که خیلی برام دلپذیر بود سلیقه میزبان بود در فراهم کردن چنین فضایی. یک واحد کاملا جدا برای سیستم در نظر گرفته شده بود. فضایی کاملا مناسب برای فیلم دیدن با نورپردازی عالی اتاق اصلا شلوغ و پر از وسایل جورواجور نبود و این مساله به احساس آرامش بیننده کمک میکرد.
دی وی دی فیلم KILL BILL را برای تست با خودم برده بودم صدا و تصویر این دی وی دی فوق العاده است.
برای اولین بار بود که داشتم پلیر ROTEL را بروی یک سیستم رفرنس تست می کردم در اولین نمایش با تصویر بدی روبرو نشدم در بعضی از تست ها که انجام میدم اولین تصویری که از پلیر می بینم باید برم سراغ دفترم و دونه دونه ایرادات تصویر را بنویسم اما پلیر ROTEL در اولین نمایش اعتماد من را جلب کرد.
تصویر کمی پر حرارت پخش میشد و احساس گرمی خاصی را در من ایجاد میکرد منظورم از گرمی رنک پر رنگ بودن تصویر نیست البته هیچ پلیر آمریکای و اروپای خصوصیات تصویری برندهای ژاپنی را ندارد اما ROTEL چیزی بین پلیر های اروپائی و آسیائی می ایستاد فکوس پس زمینه خوب بود اما برای تست دقیق نیاز به یک فیلم با رنگ های سرد داشتم. پلیر ROTEL داری 4Mega Bit حافظه پشتیبان CPU است و در صحنه های سریع میزان داده های دیجیتال را در خروجی مدار تصویر تقویت می کند که باعث تار نشدن تصویر و حرکت آرام فریم ها می شود. از نظر من پلیر OK است و نظر من را جلب کرد.
آمپلی فایر ROTEL صدای متفاوت را به نسبت دیگر برندهای مطرح اجرا میکند یک DSP منحصر به فرد دارد وبه بیننده احساس یک DSP مصنوعی را اصلا نمیده ROTEL بیشتر به سمت صدای HIFI میرود تا سینما DSP صدای افکت ROTEL یک احساس راحتی و آرامش به بیننده می دهد و شاخص های صدا را به سمت تجاری نمی برد در اکثر دمو های که خود کمپانی ROTEL در نمایشگاه های مختلف دارد آمپلی فایر های خود را با بلندگوهای ساخت اروپا مخصوصا B&W دمو می کند که نشان دهنده توجه این کمپانی به صدای HIFI است تا یک صدای کاملا سینمای مثل Yamaha شاید سلیقه من به یاماها بیشتر نزدیک باشد اما نمی توانم صدای ROTEL را نادیده بگیرم و بگم چون با سلیقه من در سینما DSP کمی جور نیست پس آمپلی فایر بدی است بلعکس به زیبا بودن صدای این آمپلی فایر تاکید دارم و اعتراف می کنم من کمی دچار یاماها گرفتگی هستم.
مسائلی رو من در حین تست فهمیدم که خیلی برام با ارزش بود. مهمترین مساله اینکه بنظر میومد کامپوننت های ROTELدر کلاس خیلی بالایی از Neutrality قرار داشتند. میدونید منظورم از Neutrality چیه ؟ یعنی صدای آنها شنیده نمیشد ، یعنی سیستم شاخص ای نداشت که به صدا اضافه کنه ، یعنی صدا خالص
قبل از رفتن به خانه این دوست داشتم فکر میکردم میتونم در مورد صدا و تصویر ROTEL چیزی بنویسم اما با شنیدن صدا فهمیدم این کار اصلا ساده نیست. من میتونم تا یک حدی از دقت رو تحلیل کنم اما برای درک محدودیت های کامپوننتهایی در این کلاس Neutrality احتیاج به تجربه شنیداری بیشتری دارم. من خوشحالم از اینکه صادقانه حرف میزنم و محدودیت هام رو انکار نمیکنم و فکر میکنم هر کسی بهتره با درک بهتر توانائیهاش در مورد کامپوننتها نظر بده. برای من کار آسانی هست کلی اینجا سروصدا کنم تا شما فکر کنید چقدر خوب همه چیز رو میفهمم اما من فکر میکنم بهتره نظر دادن انسان در مورد چیزی با آگاهی کامل باشه نه حدس و گمان و…
صدای ساب ووفر سری رفرنس Focal عالی بود و بسیار با فرکانس پائین کار می کرد.
اما واقعیت ای که من در مورد بلندگوها حس کردم ضمن 3 ساعت ای که سیستم را به دقت تست میکردم این بود که بلندگوی Focal نیاز به کارکرد بالای 200 ساعت داشت.همانطور که میدانید بیشترین تفاوت در صدای یک سیستم به صدای بلندگوها برمیگردد و بلندگو ها حتی در کلاس های قیمتی خیلی بالا هم کاملا با هم تفاوت شاخص دارند. برای همین است که مساله Break-in در مورد یک بلندگو خیلی مهم هست و اگر بلندگو کامل Break-in نشود صدای سیستم از حداکثر پتانسیل خیلی فاصله میگیرد. یک سورس دیجیتال Break-in نشده در Macro خیلی تفاوت ایجاد نمیکند اما بلندگو در یک سیستم حتما باید کامل Break-in شود تا بتوان در مورد صدا دقیقا نظر داد. شاید باور این مساله برای شما مشکل باشد اما از نظر من یک بلندگوی Break-in نشده در Micro ممکنه زیر 50% کارایی خودش صدا بدهد. خصوصا در سیستمهایی در این کلاس دقتی مهمترین پارامترهای صدا بعد از Break-in کامل خودشون رو نشون میدهند. با همه این مسائل صدای Focal حتی در این حالت صدای خیلی خوب و راحتی داشت و من اینجا از این دوست عزیز خواهش میکنم بدون دست زدن به کابلها و تغییر دادن هیچ کامپوننتی اجازه دهند سیستم بیشتر از 400 ساعت کار کند. مطمئن هستم بعد از این زمان صدا به نقطه اوجش خواهد رسید. البته اگر صدا کامل Break-in بشه و من دوباره دعوت بشم فکر نمیکنم از اونجا به این راحتی ها بیرون بیام گفته باشم.
فقط همین رو میتونم بگم نه چیزی بیشتر.
باز هم مرسی از این دوست عزیز چرا که این تجربه برام بینهایت ارزش داشت.